Mieke Calleeuw
Thema: multiculturele samenleving
De mensen uit onze westerse maatschappij bekijken zelden Bollywood films. Deze films zijn dus typisch voor een bepaalde cultuur. De leerlingen ontdekken dat er verschillende culturen zijn die allemaal hun eigen gewoontes hebben. Het is moeilijk om met al deze culturen samen te leven.
Leerplannummer: D/2010/7841/100
Ondersteunende basisvaardigheden
Leerplandoelstelling 1 (pagina 13)
Onder begeleiding relevante en toegankelijke informatie vinden, selecteren en gebruiken.
De leerlingen kunnen afleiden tot welke bevolkingsgroep de mensen op een bepaalde foto behoren. Ze moeten ook zeggen wat die mensen aan het doen zijn op de foto en uit welk land deze mensen zouden kunnen komen.
Maatschappelijke vaardigheden
Leerplandoelstelling 9 (pagina 16)
Onder begeleiding aspecten van het dagelijks leven van mensen op een andere plaats met het eigen leven vergelijken.
De leerlingen krijgen een filmpje te zien over chinees Nieuwjaar. Ze beschrijven wat ze zien in het filmpje en gaan na welke verschillen er zijn met het Nieuwjaar dat wij vieren. De leerlingen kunnen ook een tekst of een film krijgen over een stuk uit het leven van iemand die in een andere cultuur leeft.
Wiskundige vaardigheden
Leerplandoelstelling 29 (pagina 20)
Procent rekenen.
De leerlingen kunnen de verschillende wereldgodsdiensten van een grafiek aflezen. Ze bekijken hoeveel procent van de totale bevolking in de verschillende wereldgodsdiensten zit. Daarna berekenen de leerlingen het percentage uit.
Taalvaardigheden
Leerplandoelstelling 36 ( pagina 22)
Naar anderen luisteren in een gesprek.
Aanvullend op de oefening om de maatschappelijke vaardigheden te bevorderen. De leerlingen bespreken in groepjes of ze graag op zo’n manier de overgang van oud naar nieuw zouden willen vieren.
Moderne vreemde taal
Leerplandoelstelling 51 (pagina 27)
In een eenvoudige gesproken of geschreven tekst het onderwerp bepalen.
De leerlingen beluisteren een interview. Een persoon uit een andere cultuur beantwoordt vragen over zijn cultuur. De leerlingen bepalen wat het onderwerp van het interview is.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Leuke ideeën! (Soms kun je wel meer uitdiepen. Ik vermoed dat de leerlingen meer zullen moeten doen dan enkel het onderwerp bepalen van het interview?)
Een reactie posten