woensdag 8 december 2010

Themabundel Bombay tv

Justine Gryspeert

THEMA: MEDIA
ONDERDEEL: FILM

Ondersteunende basissvaardigheden
3: zich situeren, oriënteren en verplaatsen door gebruik te maken van gepaste informatie.

Een film kan ook heel informatief zijn, zoals een film in de vorm van een documentaire bijvoorbeeld. Bij het bekijken van een documentaire kunnen de leerlingen de situatie situeren, oriënteren en verplaatsen.

Maatschappelijke vaardigheden
12: Invloed van de media op het eigen en het maatschappelijke leven verkennen.

Ik denk dat de media op iedereen z’n leven een invloed heeft. Dankzij het journaal worden we dagelijks op de hoogte gebracht over het reilen en zeilen in de wereld. Hoe vaak gebeurt het niet dat een bepaald programma het gespreksonderwerp van de dag is. Denk maar aan So you think you can dance, De slimste mens ter wereld… Wie ooit al eens deelgenomen heeft aan een quiz en daar een fikse geldprijs gewonnen heeft kan stellen dat zijn leven via de media totaal veranderd is. Maar je kunt het ook in kleine zaken zoeken. Na het zien van een bepaalde film, die je echt geraakt heeft, kan je levensvisie op de één of andere manier veranderd zijn.

Wiskundige vaardigheden
33: Relevante informatie halen uit tabellen, grafieken en diagrammen.

Binnen het thema media kun je heel wat gegevens weergeven in tabellen, grafieken en diagrammen. Denk maar aan de kijkcijfers van een bepaald programma. Bij het maken van een film komt er altijd een enorm budget aan te pas. Deze gegevens kunnen eveneens weergegeven worden in tabellen. De evolutie van de prijs van een film uit 1980 en een uit 2010 kan weergegeven worden in een grafiek.

Taalvaardigheden
43: Spreekdurf ontwikkelen.

Ik vind het belangrijk dat de leerlingen in allerlei zaken hun mening durven uiten en durven deelnemen aan een klassengesprek. De leerlingen zullen onder andere een journaal in elkaar moeten steken, een reclamespot in elkaar steken, een redactievergadering houden… De leerlingen moeten ook verklaren of ze de bron geloofwaardig vinden of niet. Ze moeten kritisch omgaan met zowel geschreven als mondelinge informatie.

Geen opmerkingen: