Ik zou deze oefening kaderen binnen het thema media. Binnen dit thema kan zowel worden gewerkt aan taalvaardigheid, als aan kennisverwerving. Media en reclame hebben een grote invloed op ons huidig leven. Taalvaardigheid is gelinkt aan een schrijfopdracht.
Terwijl de kennisverwerving aandacht heeft voor het ontstaan van reclame en zijn invloed. Het koopgedrag van de burger wordt verder besproken. Schattend rekenen en berekenen van een bedrag zijn te integreren binnen het totale beeld van het thema media. Een bespreking over de maatschappij en hoe deze functioneert, valt onder maatschappelijke vaardigheden. Hoe wordt de maatschappij beïnvloed door media?
Ontspanning via media is ook een onderdeel. De schrijfopdracht rond de filmpjes is een passende en amusante afsluiter van het thema.
Ondersteunende basisvaardigheden
3 Zich situeren, oriënteren en verplaatsen door gebruik te maken van gepaste
informatie.
7 Gepast ageren
Binnen het thema media gepast leren ageren op reclame en media. Door de informatie kritisch te bekijken zich oriënteren en verplaatsen in consument en producent.
Maatschappelijke vaardigheden
9 Onder begeleiding aspecten van het dagelijks leven van mensen op een andere
plaats met het eigen leven vergelijken.
11 Geld beheren.
12 Invloed van de media op het eigen en het maatschappelijke leven verkennen.
17 Vormen van creatieve expressie in de eigen leefomgeving verkennen.
18 De mogelijkheden van vrijetijdsbesteding verkennen.
Koopgedrag van de burger bespreken. Ontspanning gebeurt ook via media. De schrijfopdracht rond de filmpjes is een passende en amusante afsluiter van het thema. Verder volgt een bespreking over de maatschappij en hoe deze functioneert. Hoe wordt de maatschappij beïnvloed door media? Vergelijkingen maken met andere culturen. Creatief omgaan met media is creatieve expressie.
Wiskundige vaardigheden
22 Wiskundige denkmethoden verwerven.
23 Resultaten schatten, en bewerkingen en resultaten controleren.
24 Met eenvoudige getallen hoofdrekenen.
25 Met eenvoudige getallen schriftelijk rekenen.
26 Doelgericht een rekenmachine gebruiken.
27 Het gemiddelde berekenen.
30 Met geld rekenen.
Het koopgedrag van de burger wordt verder besproken. Schattend rekenen en berekenen van een bedrag zijn te integreren binnen het totale beeld van het thema media. We kunnen voedingsmiddelen of andere koopwaar eerst gaan schatten en nadien nauwkeurig berekenen.
Taalvaardigheid
47 Functioneel schrijven.
49 Informatie halen uit beelden.
50 Kritisch omgaan met beelden.
Media en reclame hebben een grote invloed op ons huidig leven. Taalvaardigheid is gelinkt aan een schrijfopdracht. Verder is ontspanning via media ook een onderdeel. De schrijfopdracht rond de filmpjes is een passende en amusante afsluiter van het thema.
Met vriendelijke groeten
Stefanie Vander Haeghen
2 PAV
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten