Ik zou deze schrijfopdracht integreren binnen het thema ‘media’. Media is zeer ruim en biedt bijgevolg heel wat mogelijkheden. Eens ze kennis gemaakt hebben met diverse vormen van media, laat ik de leerlingen de theorie effectief omzetten in praktijk.
Ik heb volgende leerplandoelstellingen gekozen:
ONDERSTEUNENDE BASISVAARDIGHEDEN
7 Gepast ageren.
Als inleiding op het thema ‘media’ zou ik een klassengesprek organiseren, waarbij de leerlingen vertellen welke begrippen ze associëren met de term media. De leerlingen krijgen de mogelijkheid om alle begrippen op te sommen, maar moet dit op een gepaste manier verlopen.
MAATSCHAPPELIJKE VAARDIGHEDEN
12 Invloed van de media op het eigen en het maatschappelijke leven verkennen.
Na de inleiding vind ik het belangrijk dat de leerlingen kennis leren maken met de kenmerken van media. Gevolgd door de invloed van media op het eigen en het maatschappelijke leven. Leerlingen moeten zich ervan bewust zijn welke invloed media heeft op het leven van de mens. Om dit aan te tonen, maak ik gebruik van een aantal concrete voorbeelden, en stel hen hierbij de vraag welke impact dit voorbeeld op hun gedrag heeft gehad. Wat hebben ze precies ervaren? Hoe zouden ze er in werkelijkheid mee omgaan?
WISKUNDIGE VAARDIGHEDEN
33 Relevante informatie halen uit tabellen, grafieken en diagrammen.
Bij PAV is het belangrijk om in te spelen op de leefwereld van de jongeren. Een bepaald onderdeel van media is bijvoorbeeld televisie. Zo kan er een grafiek weergegeven worden waarbij het aantal kijkcijfers voor bepaalde televisieprogramma’s geïllustreerd worden. Dit kan eveneens aan de hand van diagrammen op basis van de verschillende radiozenders enz. Naast het aflezen van de gegevens, vind ik het eveneens van belang dat de leerlingen ook het verschil in aantallen kunnen berekenen. Dit kan d.m.v. procentberekening, cijferen, hoofdrekenen enz.
TAALVAARDIGHEDEN
47 Functioneel schrijven.
De leerlingen voegen passende ondertitels toe aan een Bollywoodfilmpje, met behulp van een instructiefiche.
Met vriendelijke groeten
Iris Neyrinck
2 PAV
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten