zaterdag 29 oktober 2011

Instructiekaart Nederlands Pav Janssens Daphne

Wat te doen?

Per twee leerlingen maak je een serie filmpjes
( minstens 3) die een absurd verhaal uitbeelden. Deze filmpjes stuur je door naar het e-mail adres van de leerkracht. Kort vertel je aan je medeleerlingen over wat je filmpje gaat en toon je de korte filmpjes die je gemaakt hebt aan de klas. Voor het maken van de filmpjes krijg je 1 lesuur ( 50 min) op het einde van de les spreken we een datum af wanneer je de filmpjes kan presenteren voor de klas.

1 Zoek een partner die na jou verjaart
( Dus verjaar jij 22 februari; dan is er misschien een leerling die nog in februari of januari verjaart, met deze leerling werk je samen)

Voorbereiden
2 Noteer kort op een blad de antwoorden van de volgende vragen


  • Welke genre wil ik maken van film? ( Romantisch, drame, komisch,..)

  • Wat verwacht ik van deze opdracht?

  • Wat verwacht ik van het samenwerken? Wie zal wat doen?

3 Steek de computer aan en ga naar de volgende website http://www.grapheine.com/ bombaytv/index.php?lang=uk


Start


4 Bekijk enkele filmpjes


5 Zoek filmpjes die eventueel passen bij elkaar om je verhaallijn te maken


6 Plaats ondertiteling bij de gekozen filmpjes


7 Gebruik bij minstens 1 filmpje de inspreekfunctie


Afsluiten en wat doen we de volgende keer anders?


8 Bekijk alle filmpjes in de juiste volgorde en let op spellingfouten, zinsbouw, werkwoorden, leestekens en hoofdletters


9 Stuur de filmpjes door naar het e-mail adres van de leerkracht


10 Neem je blad er terug bij en antwoord op de volgende vragen



  • Vond je de opdracht aangenaam en waarom?

  • Vond je de opdracht moeilijk? En waarom?

  • Verliep de samenwerking goed? Wat wel en wat niet?

  • Vind je de filmpjes die je gemaakt hebt geslaagd of niet? En waarom?

  • Vind je de opdracht goed uitgelegd? Wat wel en wat niet?

  • Vond je de site aangemaan en duidelijk om mee te werken? Wat wel en wat niet?

11 Dien het blad in met de namen van de deelnemers uit je eigen groepje. ¨Per groepje dien je 1 bundel in. Iedereen beantwoord de vragen individueel.

5 opmerkingen:

Delphine zei

Ik vind dat je goeie instructies geeft. Enkel denk ik dat je een probleem zult hebben bij de volgende instructie (praktisch):

1 Zoek een partner die na jou verjaart
( Dus verjaar jij 22 februari; dan is er misschien een leerling die nog in februari of januari verjaart, met deze leerling werk je samen)

Het is namelijk zo dat alle leerlingen iemand zullen vinden die na hun verjaart. Met een voorbeeld: stel dat ik na jou verjaar, dan moet ik met jou samen werken. Maar leerling x verjaart na mij dus moet leerling x eigenlijk ook met mij samenwerken. Met wie moet ik dan samenwerken?

Free zei

Ik vind ook dat je een goede instructiekaart hebt gemaakt.
Het is inderdaad zo van die verjaardag dat het wat moeilijk komt.

Het is niet om moeilijk te doen, maar ik wilde dus even die site testen, en als ik die link gebruik die op de instructiekaart staat, dan geeft hij Error... Mss dit nog eens nakijken?

PAVenade zei

Daphne
Voor deze opdracht zou ik niet mensen laten samenwerken; daarvoor is de opdracht in feite te kort. De manier echter is wel leuk gevonden maar voor de leerling redelijk moeilijk te begrijpen vrees ik.

Je kan bijvoorbeeld gewoon vragen: "Wie verjaart in februari?", "Van wie is de lievelingskleur groen?", "Wie eet er liever pasta dan frietjes?"
Op die manier deel je een klasgroep ook in via een originele manier en is dat (mss) duidelijker voor hen.

Voor de rest goede kaart! Let op voor spellingsfouten ("Iedereen beantwoord de vragen individueel")

Laurens

Elien zei

Daphne

Ik vind dat je een goed overzicht geeft op de kaart. Het is zeer goed dat de nummering doorloopt. Zo blijf het zeer overzichtelijk.

Let op voor je zinsbouw en eventuele dialectische zinnen - woorden... 'Steek de computer aan...' Vermijd ook gesloten vragen. Je stelt ze gesloten en vraagt nadien een open vraag. Je kan ook meteen een open vragen stellen. Is nog iets overzichtelijker en gemakkelijker voor de leerlingen.

Paulien zei

Daphne

je hebt de oefening helemaal anders uitgewerkt dan mij.

Ik vind jouw kaart goed omdat je verder denkt dan enkel het maken van het filmpje. Misschien kan je een klein beter verder gaan in het uitleggen van het gebruik van Bombay TV. Anders vind ik de kaart origineel!