zondag 30 oktober 2011

Instructiekaart PIXTON

Oriëntatie ~ "Opdracht gestart!"

*Jullie hebben vast wel al eens een strip in jullie handen gehad! Wel, vandaag zullen we ons ontpoppen tot een echte striptekenaar! Houd jullie pen en papier maar alvast dicht bij jullie, want hier gaan we!*

=> Wat weet ik al over een strip?
Een strip is een 'getekend verhaal'. Via afbeeldingen wordt een lezer als het ware in een verhaal gezogen.


=> Hoe lees ik een strip?
Je leest een strip van van links naar rechts en van boven naar onder. Op iedere pagina begin je dus linksboven en eindig je rechtsonder.


=> Via deze instructiekaart zal ik een strip leren maken! Maar voor wie is hij bedoeld?
Je ontwerpt deze strip eerst en vooral voor jezelf! Je leert zelfstandig kennis maken met strips. De leerkracht zal achteraf controleren of je deze vaardigheid onder de knie hebt!


=> Wat weet mijn publiek al over de inhoud?

=> Wat is mijn tekstdoel?


Voorbereiden ~ "Denk, denk, denk!"

* Welke ingrediënten doen onze strip lekker lezen? Binnen welk thema gaan we te werk? Eerst eventjes nadenken voor we aan de slag gaan!*

=> Hoe pakken we het concreet aan?


  • Eerst denken we na over ons thema, ons onderwerp. Schrijf alle mogelijke ideeën op waarover we het kunnen hebben!

  • Nu gaan we onze ideeën filteren! We maken een selectie van welk(e) onderwerp(en) ons het tofst, leukst, ... lijken.

  • We gaan dieper in op dat onderwerp! Schrijf uit waarover het zal gaan in je strip! Kies een situatie, personages, ... Laat je inspiratie de vrije loop! Je schrijft als het ware een scenario.

=> Waarmee moet ik rekening houden tijdens het schrijven?



  • In een strip hoef je niet noodzakelijk rekening te houden met leestekens.

  • Zorg wel telkens voor een hoofdletter bij het begin van iedere zin.

  • Zorg ervoor dat er niet teveel tekst in 1 tekstballon staat.

  • Durf origineel te zijn!


Uitvoeren ~ "Let's go!"


*Nu hebben we wel al wat kunnen nadenken over deze opdracht, maar vanaf nu begint het grote werk! Strop jullie mouwen maar al op!*



  1. Je gaat naar de website www.pixton.com.

  2. Klik onderaan bij 'Pixton voor plezier' op 'nu zoeken'.

  3. Nu krijg je een pagina met topstrips! Je mag uiteraard deze strips eens bekijken. Wanneer je klaar bent klik je bovenaan op 'nu registreren'.

  4. Vul alle gegevens in. Je kiest een schermnaam (die nog niet gekozen werd) met wachtwoord, je vult je e-mailadres in, ...

  5. Je krijgt 20 startcredits. Je bevestigt met 'oké'.

  6. Daarna klik je op '1 creëer een stip' en bij 'zondags plezier' op 'creëer'.

  7. Je kiest het formaat van je strip. Je strip is twee rijen lang, maar je kiest zelf hoeveel vakjes je zult nodig hebben.
Vanaf dan is het aan jou! Je kiest een titel, je kiest personages, achtergrond, decoratie, tekstballonnen, ... Je kan de achtergrondkleur wijzigen, de grootte van personages wijzigen, ... Wees er je dus van bewustdat je eerst nog wat mag experimenteren voor je je definitieve strip inlevert!

Wanneer je klaar bent, kan je twee opties kiezen. Kies je voor ...



  • Opslaan voor later, dan sla je je strip online op. Je kan er dan later nog aan verder werken.

  • Opslaan en doorgaan, dan wordt je strip naar je e-mailadres gestuurd. Opgepast, want soms wordt de mail 'gedropt' in je ongewenst e-mail.

Na het bevestigen van de mail kom je opnieuw op de website terecht. Kies nu voor '2 plaats je strip'. Hier krijg je nog de kans de titel te wijzigen en je taal te kiezen. Daarna klik je op 'volgende tab'.
Vervolledig alle instructies en klik uiteindelijk op 'nu posten'.


Uiteindelijk krijg je een schermpje waarbij je je strip kan doorsturen. Verstuur je strip naar volgend e-mailadres : laurens.deceuninck2@student.katho.be. Vermeld je naam en evt. enkele opmerkingen.


Na het verzenden ben je klaar.


Reflecteren ~ "Missie geslaagd! Wat kan ik besluiten?"


*Nu we onze opdracht voltooid hebben, zullen we er nog kort even over reflecteren*


=> Ben ik tevreden met het resultaat?
=> Zijn er zaken die beter konden?

=> Hoe verliep de werking met Pixton?
=> Wat vond de leerkracht van jouw werk?
=> Stel: ik moet de volgende keer dezelfde opdracht maken, hoe zou ik het dan aanpakken?



Laurens Deceuninck - 1 PAV - FR

3 opmerkingen:

Free zei

Duidelijke, maar misschien wat lange instructiekaart. Natuurlijk ben ik het ook niet gewend van dat te maken, dus het kan goed zijn dat dat wel zo lang is.

Ik vind dat je alternatieve woorden voor de OVUR-woorden wel heel erg aanspreken. Ik heb al onmiddellijk zin om verder te doen!

Elien zei

Laurens

Persoonlijk zou ik het ook meer in puntjes plaatsen. Alles is heel goed uitgelegd, maar ik vrees te lang. Uit persoonlijke gevoelens spreek ik dat ik ook nooit lange teksten lees... Ik begin, zie enkele woorden staan en vlieg er meteen in... Wat soms het gevolg heeft dat ik de opdracht foutief uitwerk.

Verder vind ik alles heel goed uitgelegd! Je hebt je heel goed en grondig verdiept in het werk!

Paulien zei

Leuke titels

Grondig uitgewerkt

Goeie vragen voor de leerling.

Ziet er goed uit in zijn geheel.