woensdag 29 september 2010

Instructiekaart - Delphine & Iris

OPDRACHT?

Op de website
www.grapheine.com/bombayt vinden jullie diverse filmpjes terug. Maar de ondertiteling ontbreekt echter. Aan jullie om er passende ondertitels bij te plaatsen. Deze opdracht wordt per 2 uitgevoerd.

HOE?
• Maak een keuze uit de diverse filmpjes (1 filmpje).
• Voeg er passende ondertiteling aan toe, hou hierbij rekening met de evaluatiecriteria.

START!
1 Schrijf alle ondertitels allereerst in het klad.
2 Controleer de spelling, hou rekening met de evaluatiecriteria.
3 Voeg de tekst toe aan het filmpje.
4 Lees het geheel na.
5 Stuur uiteindelijke resultaat door naar jezelf en naar de vakleerkracht.
6 Stel je filmpje voor aan je medeleerlingen.

RESULTAAT?
Ben je tevreden met het resultaat?
Evalueer je tekst aan de hand van de voorgeschreven evaluatiecriteria.
Beoordeel de filmpjes van je medeleerlingen.
Welke mening heeft je vakleerkracht over je filmpje?

1 opmerking:

Bert Deceuninck zei

- 'Hoe?', 'Start!' en 'Resultaat' zijn goede, krachtige termen, maar je vergat de eerste fase: Hoe oriënteer je op de taak en de inhoud?
- Let op je taal: 'Maar' is een synoniem voor 'echter' en kun je niet samen gebruiken in één zin. Rijg je zinnen niet aaneen zoals je leerlingen dat zouden doen: Maak twee zinnen van: 'Voeg er passende ondertiteling aan toe, hou hierbij rekening met de evaluatiecriteria'. Vermijd onvolledige zinnen zoals: 'Stuur uiteindelijke resultaat door (...)'.
- In 'Hoe?' verwijs je naar evaluatiecriteria, maar ik vind die nergens terug...
- Laat kladversies herwerken. Integreer peerevaluatie en impliciet ook de fasering van mevrouw Schoors (plannen-formuleren-reviseren).
- Je maakt een instructiekaart voor schrijven, maar je geeft als laatste opdracht een spreekoefening (het filmpje voorstellen). Het lijkt me beter om dan twee instructiekaarten te maken: eentje voor je schrijfopdracht en eentje voor spreken.
- Wat bedoel je met: Lees het geheel na? Voor veel bso-leeringen is deze instructie niet concreet genoeg. Bij 'Resultaat?' vraag je je leerlingen om hun eigen tekst en de filmpjes van hun medeleerlingen te beoordelen, maar hoe moeten ze dat dan doen? Moeten ze punten geven? Evaluatiecriteria aanvinken op een formulier voor peerevaluatie? Twee goede punten en twee werkpunten schrijven in hun portfolio als zelfreflectie? Waar moet ik de mening van mijn leerkracht schrijven?
- Zorg dat de url van je website klopt.