Aperitief
Wat valt er op?
Wat moet er veranderen?
Voorgerecht
Lees aandachtig de instructiekaart door.
Lees aandachtig de evalutiefiche door.
Ga naar de website www.grapheine.com/bombaytv
Maak een top drie van je favoriete filmpjes.
Hoofdgerecht
Maak een kladversie voor de drie favoriete filmpjes.
Controleer de kladversies a.d.h.v. de evaluatiefiche.
Pas aan, indien nodig en maak vervolgens een definitieve versie.
Bekijk nogmaals je resultaat.
Dessert
Ben je tevreden met je resultaat? Waarom?
Verbeter met behulp van de evaluatiefiche.
Verbeter het filmpje van je buur met behulp van de evaluatiefiche.
woensdag 29 september 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
- Het is origineel om in plaats van oriënteren, voorbereiden, uitvoeren en reflecteren 'smakelijke' alternatieven' te verzinnen. Een heel duidelijke link met OVUR is er echter niet. Is een dessert bijvoorbeeld niet eerder nagenieten in plaats van reflecteren op wat je gedaan hebt? Je termen zullen dus klassikaal wat duiding nodig hebben.
- Wees concreet genoeg. 'Wat valt er op?' en 'Wat moet er veranderen?' zijn zo algemeen als vraag dat zelfs ik niet weet wat ik zou moeten antwoorden... Wat heeft dit met oriënteren te maken? Hoe oriënteer je op de taak en de inhoud?
- Bij voorgerecht zou je (naast de evaluatiecriteria) toch al de kerntaak en de belangrijkste doelen moeten vermelden. Laat de leerlingen zo al nadenken over hun aanpak en over het teksttype, het tekstdoel en het doelpubliek.
- Bij hoofdgerecht is de taak niet duidelijk. Van drie filmpjes moet ik een kladversie maken. Hoe kun je een klad schrijven van een filmpje? (Ik lees nergens dat het de bedoeling is om ondertitels bij films te schrijven.) En waarom van alledrie? Geef duidelijke taken voor peerevaluatie. Wie kijkt wat na? Wat bedoel je met controleren? Groepswerk? Individueel? Goed dat je laat herwerken.
- Ik moet bij Dessert mijn definitieve versie opnieuw corrigeren zonder impulsen van anderen. Doe ik dan niet net hetzelfde als bij Hoofdgerecht? Zal ik nu wel fouten zien die ik toen niet gezien heb? Misschien is het beter om de kladversie te herwerken na peerevaluatie en de definitieve versie te corrigeren na productevaluatie van de leerkracht.
Een reactie posten