woensdag 14 oktober 2009

Thema

Thema: Monsters in de Media
Alle vormen van media worden besproken: kranten, televisie, radio, internet …
Om schrijfvaardigheid te integreren werk je rond het onderdeel ‘televisie’.
Bij televisie zijn er heel wat zaken die ondertiteld worden. Het lijkt me interessant om voor dit deeltje een filmfragment voor te leggen waarbij ze zelf de tekst moeten verzinnen. Het zou leuk zijn dat je een film kiest die de leerlingen niet kennen. Dit bevordert hun creativiteit.

Ondersteunende basisvaardigheid
Leerplandoel 4: onder begeleiding eenvoudige zakelijke opdrachten van beperkte omvang organiseren, uitvoeren, evalueren.
Deze opdracht staat duidelijk uitgelegd in de instructiekaart.

Maatschappelijke vaardigheid
Leerplandoel 12: invloed van de media op het eigen en het maatschappelijke leven verkennen
De leerlingen krijgen door dit thema een kritische blik op wat er in de media verschijnt.

Wiskundige vaardigheid
Leerplandoelstelling 11: geld beheren.
De leerlingen krijgen een budget waarmee ze een reclamespot maken. Aan de hand van deze opdracht leren ze een budget beheren.

Taalvaardigheid
Leerplandoelstelling 35: Informatie halen uit gesproken teksten.
De leerlingen krijgen het nieuwsbericht van een radiozender te horen. Hieruit moeten ze de hoofdpunten halen.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Thema: En… actie!
Dit thema behandelt de verschillende stappen bij het maken van een film, de verschillende aspecten van de filmindustrie,… De leerlingen nemen actief deel bij het creëren van een film of reclamespot.

Vaardigheden:
• Lezen
D/2001/0279/005
N° 44
Informatie halen uit geschreven teksten.
Opdracht: Leerlingen lezen een korte tekst over het reilen en zeilen van reclame. Wat is nu precies een goede, overtuigende reclame en welke middelen gebruikt men daarvoor.

• Luisteren
D/2001/0279/005
N° 49
Informatie halen uit beelden.
N°50
Kritisch omgaan met beelden.
Opdracht: De leerlingen krijgen enkele reclamefilmpjes te zien en moeten daarna de reeds geziene theorie toepassen op de voorbeelden.


• Schrijven
D/2001/0279/005
N°47
Functioneel schrijven.
N°5
Onder begeleiding groepsopdrachten uitvoeren.
Opdracht: De leerlingen krijgen één reclamespot zonder geluid. Hun opdracht bestaat eruit om deze reclameboodschap van ondertiteling te voorzien.

• Spreken
D/2001/0279/005
N°43
Spreekdurf ontwikkelen.
N°42
De eigen mening uiten in een gesprek.
N°6
Reflecteren om de maatschappelijke weerbaarheid te verhogen.
Opdracht: De leerlingen stellen hun gemaakte reclamefilmpje voor aan de klas. De leerlingen lezen tegelijkertijd met het afspelen van het filmpje hun ondertiteling voor. Achteraf kunnen de leerlingen hun mening geven over de gemaakte filmpjes.

• Wiskunde
D/2001/0279/005
N°31
Grootheden schatten, meten, berekenen en herleiden.
N°30
Met geld rekenen.
Opdracht: De leerlingen vergelijken het prijsverschil afhankelijk van de grootheden, het merk, de winkel…


Groetjes

Femke, Jolien en Bart

Jana zei

Jana en ik hadden gedacht aan het thema “Media”.
Natuurlijk vind je in elke bundel enkele hoofdpunten. Wij zouden deze oefening integreren onder het hoofdpunt “ Welkom in Bollywood!”

Kijken we even naar de leerdoelstellingen.
1 Ondersteunende vaardigheden
4 Onder begeleiding eenvoudige zakelijke opdrachten van beperkte omvang organiseren, uitvoeren, evalueren.

2 Maatschappelijke vaardigheden
12 Invloed van de media op het eigen en het maatschappelijke leven verkennen.

3 Wiskundige vaardigheden
23 Resultaten schatten, en bewerkingen en resultaten controleren.

4 Taalvaardigheden
39 Gespreksconventies toepassen.
47 Functioneel schrijven.
49 Informatie halen uit beelden.


Als inleiding zouden we beginnen met enkele korte fragmenten van Bollywood-films. (Zonder Nederlandse ondertiteling) Daarna houden we een OLG:
- ‘Wat viel jullie op?’
- ‘Waar leggen de filmmakers de nadruk?’

Aan de slag! Verzin nu zelf enkele leuke maar passende ondertitels bij filmpjes. Jullie vinden ze op deze website:
www.grapheine.com/bombaytv

Femke en Jolien (Bart afwezig) zei

Wij zien het verband tussen de verschillende onderdelen niet zo goed. Wat heeft wiskunde met het filmpje te maken? Waar staan jullie opdrachten?

Het thema vinden we wel goed gekozen maar we missen wat diepgang. Je kan veel meer verschillende dingen in dit thema integreren.

groetjes Jolien en Femke