Instructiekaart schrijven
Oriënteren
Oriënterend en verkennend lezen
Bekijk de titel, illustraties,tussentitels
Wat is het doel van de tekst?
Ø Animeren
Ø Overtuigen
Ø Informeren
Ø Emotioneren
Ø Activeren
Wat is het teksttype?
Ø Krantenartikel
Ø Sprookje
Ø Reclametekst
Ø …
Voorbereiden
Globaal lezen
Wat weet je al over het onderwerp?
Ø Bekijk inleiding en slot
Ø Bekijk de kernzinnen van de alinea’s
Wat wil je erover bijleren?
Wat verwacht je van de tekst?
Uitvoeren
Intensief lezen
Lees de tekst grondig
Zoekend lezen
Zoek de antwoorden op de vragen in de tekst.
Structurerend lezen
Bekijk de structuur van de tekst
Ø Alinea’s
Ø Signaalwoorden
Ø Verwijswoorden
Ø …
Reflectie
Zijn al je vragen beantwoord?
Wat heb je bijgeleerd?
Ben je akkoord met de schrijver?
Begrijp je alles uit de tekst?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Véronique
Dit is al een goede eerste versie. Het was wel de bedoeling om een instructiekaart te maken voor korte schrijfopdrachten.
Bij globaal lezen kijk je best nog niet naar kernzinnen van alinea's. Dit is eerder iets voor structurerend lezen. Wel mag je al stilstaan bij inleiding en slot en bij de lay-out (ondertitels, witregels en tekstblokken).
Let je op correct taalgebruik? (akkoord gaan)
Nog enkele extra opmerkingen:
Vragen naar voorkennis en verwachtingen horen thuis bij oriënteren. Vergeet niet om stil te staan bij het doelpubliek. (Zorg dat je leerlingen ook voor een schrijfopdracht reflecteren over hun doelpubliek, hun tekstdoel en teksttype.)
Let op voor vage schooltaal. 'Bekijk de titel' of 'Bekijk de structuur van de tekst' kan heel letterlijk genomen worden. Geef concrete instructies. Ook de vraag om de tekst grondig te lezen, is nog te vaag. Wat bedoel je hiermee?
Zet zoekend lezen voor intensief lezen en maak het onderscheid duidelijk.
Een reactie posten