Weet
- Wat moet ik doen?
- Wat weet ik al over Storybird?
- Wat is het doel van de opdracht?
- Wie is mijn publiek?
Denk
Hoe ga ik te werk?
- Maak een Storybird-account aan.
- Gebruik je voornaam als profielnaam.
- Registreer je account.
- Meld je aan.
- Lees een alreeds gemaakte Storybird. Zo doe je ideeën op.
- Ga naar ‘start a Storybird’.
- Kies een hoofdpersonage of thema.
- Bedenk een bijhorend verhaal.
Met welke schrijfregels moet ik rekening houden?
- Volzinnen beginnen met een hoofdletter en eindig ik met een punt.
- Ik vermijd werkwoordsfouten.
- Ik varieer mijn zinnen en woorden.
- Lengte verslag: minimaal tien verschillende prenten.
- Mijn Storybird heeft een aantrekkelijke titel.
Werk
- Klik op ‘start a Storybird’.
- Schrijf je Storybird meteen online.
- Om over te gaan naar een volgende pagina, klik je op ‘Add a page’.
- Doe dit tien verschillende tekeningen ver.
- Bedenk een aantrekkelijke titel en covertekening. Dit mag een prent zijn die al in het verhaal verschenen is.
- Sla het verhaal op. Dit doe je door op ‘Save’ te klikken.
- Ga naar ‘Menu’. Daar vind je de knop ‘Publisch this Sorybird’. Klik daarop.
- Kies nu voor ‘Private’ of ‘Publish’. Wanneer je ‘Private’ verkiest, kan enkel jij het verhaal zien. Indien je ‘Publish’ kiest, kan iedereen je verhaal lezen.
- Laat je verhaal herlezen door een klasgenoot.
- Laat je verhaal lezen door de leerkracht. Hij / zij beoordeelt je op je geleverde werk.
Leer en groei
- Ben ik tevreden met het resultaat?
- Was het moeilijk?
- Wat vonden de klasgenoten van mijn verhaal?
- Wat vond ik de andere verhalen?
- Wat kon ik beter doen?
- Wat heb ik goed gedaan?
- Heb ik moeilijkheden ondervonden bij het uitvoeren van de opdracht?
- Heb ik de hulp van de leerkracht moeten inschakelen?
Elien Messiaen
2 RO PAV
5 opmerkingen:
Ik vind dat je een mooie instructiekaart hebt. Vooral het stukje 'leer en groei' vind ik goed, want het is uitgebreid en niet te kort. De leerlingen moeten bij jou echt gaan nadenken wat ze de volgende keer beter kunnen doen.
Dit vind ik een hele overzichtelijke en gemakkelijke instructiekaart om te volgen.
Er is wel een zinnetje bij 'leer en groei' die niet helemaal klopt: Wat vond ik de andere verhalen?
Dit moet waarschijnlijk anders zijn: Wat vond ik van de andere verhalen.
Misschien kan je ook nog de voorlaatste vraag van 'leer en groei' aanpassen naar een open vraag: Welke moeilijkheden heb ik ondervonden bij het uitvoeren van de opdracht.
Dan wordt voor jou ook duidelijk waar de moeilijkheden zaten en dan kan je dit aanpassen later in je instructiekaart of kan je als tip meegeven aan andere lln.
Het is wel goed dat je zo een uitgebreide evaluatie doet! Dit zet ze inderdaad eens aan tot nadenken.
Elien Messiaen,
Je werkt duidelijk in puntjes. Zelf zou ik het eerste stuk onder 'denk' bij 'werk' zetten. Bij 'denk' spreek je best enkel over het nadenken over ideeën die ze kunnen voor hun storybird, waar ze rekening mee moeten houden, ..
Verder vind ik het een goede kaart!
Elien, je gaat al heel concreet en gestructureerd te werk. Leuk dat je overtuigd bent van mijn synoniemen voor OVUR, maar misschien kun je ook zelf goede alternatieven bedenken?
Nog enkele tips die hierboven niet aan bod kwamen:
Koppel bij 'weet' het doel, een gepast talig register (formeel-informeel) of bepaalde interesses aan het doelpubliek.
Bij 'denk' is het nodig dat je concreet genoeg aangeeft hoe je een account kunt aanmaken en registeren. Vermeld de url van de website en zeg (net zoals je dat heel goed bij 'werk' doet welke knoppen aangeklikt moeten worden. Je brainstormfase kan ook nog beter begeleid worden. Hoe kies ik een personage of thema? Hoe kan ik daarbij een verhaal bedenken? (bv. mindmap met ideeën laten maken bij een selectie illustraties). Verder zou ik de eerste regel bij schrijfregels ook volledig in de ik-vorm formuleren.
Werk: Goed uitgewerkt. Vermijd wel typfouten: publish in plaats van publisch. Geef bovendien aan wat de leerlingen moeten kiezen: public of private. Goed dat je de verhalen tussentijds laat beoordelen, maar laat hen hun eerste versies op basis van deze info ook herschrijven.
Leer en groei: Wat vond ik 'van'... Mooie reflectie.
ELien
Je hebt een mooie en goede instructiekaart gemaakt. Je hebt heel veel vragen voorzien bij leer en groei waar de leerlingen bij stil moeten staan, misschien kon je de laaste vraag iets anders stellen. Bv. Bij welke oefening heb ik de leerkracht moeten inschakelen en waarom?
Verder ziet alles er heel goed uit!Het is maar een tip é:)
Een reactie posten