dinsdag 5 oktober 2010

Instructiekaart Emily en Wendy

Instructiekaart van Emily en Wendy

OPDRACHT :
Korte tekst schrijven
- ondertitels bij Bollywoodfilmpje


KIJK (llk toont filmpje waarbij we zelf ondertitels hebben geplaatst = grappig!)

Wat zie je in dit filmpje?
Wat valt je op in dit filmpje?

LUISTER (llk : uiteenzetting van de opdracht + evaluatiecriteria)

-Maak zelf de ondertitels bij een Bollywoodfilmpje. Gebruik hiervoor volgende site www.grapheine.com/bombaytv

-Gebruik volzinnen in de ondertitels. (Je start met een hoofdletter en eindigt met een punt)

-Maak er een humoristisch filmpje van.
-Schrijf correct Nederlands, geen schunnige taal.

DOEN
-Surf naar www.grapheine.com/bombaytv/
-Klik op 'Make a movie'
-Kies een filmpje uit.
-Denk na over passende ondertitels.
-Maak een kladversie op papier.
-Controleer de spelling.
-Voeg de ondertitels toe aan jouw filmpje via 'add subtitles'.
-Bekijk het geheel.

DENK
- Ben je tevreden met het resultaat?
-Wissel jouw filmpje uit met je buur.
-Verbeter elkaars tekst.

-Stuur jouw filmpje door naar de leerkracht.

1 opmerking:

Bert Deceuninck zei

- Goed dat je bovenaan de opdracht vermeldt.
- Goede alternatieven voor OVUR: Gebruik DOE in plaats van DOEN naar analogie van de andere imperatieven.
- Vergeet niet om bij je eerste fase zowel op inhoud als op je taak te oriƫnteren. Je doet dit al, maar je zou meer in detail kunnen treden door hun interesses aan te spreken en hun voorkennis te activeren. Eventueel kun je hier ook al vragen wat het doel en het doelpubliek van deze filmpjes is. Dit kan natuurlijk ook in je voorbereidingsfase.
- Zet een dubbel punt na 'volgende site'.
- Goed dat je de evaluatiecriteria en de taakomschrijving geeft bij 'Luister'. Maak duidelijk wat de taakomschrijving is en wat de evaluatiecriteria zijn. (bv. Bij de beoordeling van je filmpje houd ik rekening met:)
- Goed dat je stapsgewijs de uitvoerfase opbouwt. Vergeet niet om te reviseren (fasering syllabus mevrouw Schoors). Laat niet alleen de spelling controleren. Maak hen nog eens bewust van alle criteria.
- Vermijd pure ja-neevragen zoals: 'Ben je tevreden met het resultaat?' Vraag hen wat goed en minder goed is en liep en welke schrijftips ze zouden geven aan iemand die de oefening nog moet maken.